about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /   twitter    
Share this entry
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
telegraph.co.uk
Primary Twitter:
@Telegraph

The Daily Telegraph is a daily broadsheet newspaper distributed throughout the United Kingdom and internationally.

It was founded in 1855 as The Daily Telegraph and Courier by Col. Arthur B. Sleigh, mostly as a way to air a personal grievance Sleigh had against Prince George, Duke of Cambridge.

From 1986 to January 2004, The Daily Telegraph was controlled by Canadian businessman Conrad Black. The paper is now owned by David and Frederick Barclay (better known as “the Barclay brothers“). In early 2008, the Telegraph was the top-selling newspaper among British broadsheets, with a certified average daily circulation of 842,912. The circulation for August 2010 was 673,010. The paper was reported to have made a £55 million operating profit in 2011.

The Daily Telegraph’s Sunday paper, The Sunday Telegraph, was founded in 1961. In 1989, the Sunday title was briefly merged into The Daily Telegraph’s seven-day operation; in 2005, it was revamped, with a glossy magazine added to its more traditional ideas-based content. As of July 2010, circulation of the Sunday Telegraph was 505,214.

The Telegraph’s website includes articles from the print editions of The Daily Telegraph and The Sunday Telegraph, as well as web-only content (breaking news, features, picture galleries, and blogs). The site was named UK Consumer Website of the Year in 2007 and 2009 by the Association of Online Publishers. In May 2011, The Telegraph became one of the first publications to offer in-app subscriptions via Apple’s App Store.

The Telegraph instituted a metered-model pay plan for its website in 2013, becoming the first UK general-interest newspaper to do so.

The Telegraph is generally recognized as a conservative-leaning paper, leading Private Eye to dub it the “Torygraph.” (According to a MORI survey conducted in 2005, 64 percent of Telegraph readers intended to support the Conservative Party in the UK’s coming elections.) Perhaps the paper’s most notable work of recent journalism was its publication, in May 2009, of details of MPs’ expense claims — an investigation that led to a number of high-profile resignations in Parliament, from both the ruling Labor administration and the Conservative opposition.

Video: On multimedia at The Daily Telegraph

Peers, allies, & competitors:
Recent Nieman Lab coverage:
Feb. 1, 2010 / Denise Searle
Denise Searle: Blogging or flogging? Why NGOs face challenges in embracing the Internet’s potential — [The Internet opens up new means of communications for major NGOs. But does it also make their position vulnerable to a new breed of web-native upstarts, who understand the power of technology more fully? Denise Searle, ...
Sept. 18, 2009 / Mathew Ingram
Newspapers get the kind of communities they deserve — Since I became the first “communities editor” for The Globe and Mail newspaper in Toronto almost a year ago, I’ve spent a lot of time thinking about what makes for a good community — a healthy com...
Sept. 17, 2009 / Shane Richmond
Shane Richmond: At the Telegraph, journalists are engaging with readers — [Our sister publication Nieman Reports is out with its latest issue, and its focus is the impact of social media on journalism. There are lots of interesting articles, and we'll be highlighting a few here over the next f...
June 23, 2009 / Michael Andersen
Four crowdsourcing lessons from the Guardian’s (spectacular) expenses-scandal experiment — Okay, question time: Imagine you’re a major national newspaper whose crosstown archrival has somehow obtained two million pages of explosive documents that outed your country’s biggest political scandal of th...
May 22, 2009 / Zachary M. Seward
Inside five newsrooms that H.L. Mencken wouldn’t recognize — On this Friday before the long weekend, we’ve put together five video tours of newsrooms that are new, innovative, or otherwise noteworthy. The first, above, is one I shot during a visit to Talking Points Memo earl...

Recently around the web, from Mediagazer:

Primary author: Megan Garber. Main text last updated: October 2, 2013.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Poynter Institute logo

The Poynter Institute is a nonprofit journalism education and training center in St. Petersburg, Fla. The Poynter Institute was founded in 1975 as the Modern Media Institute; its name was changed to the Poynter Institute in 1984. Poynter has owned the Tampa Bay Times, Florida’s largest newspaper, since 1978, when its founder, Nelson Poynter, willed…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The Nieman Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.
Some rights reserved. Copyright information »