about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /   twitter    
Share this entry
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
economist.com
Primary Twitter:
@theeconomist

The Economist is a weekly publication based in London that covers global news and issues.

The Economist refers to itself as a newspaper, but it holds more in common stylistically with magazines, particularly newsweeklies like Time and Newsweek.

The magazine was founded in 1843 and is the flagship publication of the Economist Group, which also publishes the U.S. congressional publications Congressional Quarterly and Roll Call. The British media conglomerate Pearson PLC, which owns the Financial Times, owns half of the Economist Group, and the other half is owned by a variety of investors.

The Economist had 1.6 million subscribers in 2012, about 900,000 of which are in the United States. As of 2009, it was the only newsweekly with a rising circulation in the United States.

Its global circulation is also increasing, and the Economist Group became more profitable in 2009, though its advertising revenue fell and it cut about 130 positions that year.

The Economist has a relatively high subscription price and is aimed at a wealthy, cosmopolitan audience. It is highly regarded for its extensive international coverage and analysis, a model that has been emulated by several American magazines.

Its editorial stances are generally fiscally conservative and socially liberal. Its writing has also been praised for its straightforward style, though it has also been criticized as simplistic and smug.

The Economist emphasizes its institutional voice over individual brands, publishing its articles without bylines.

Compared with other newsweeklies and global news outlets, the Economist has placed little emphasis on its website, and its web traffic ranks well behind that of the competing U.S. newsweeklies Time. In recent years, however, the magazine has placed a new emphasis on using social media and analytics to engage audiences and bring them to its site. The site has also used political bloggers to build buzz for its stories.

The site includes a combination of free and paid content, with the archives behind a paywall. It offers multi-platform online subscriptions, and anline subscribers can also browse an online version of the publication’s print edition. The Economist has tried other forms of paid content, including on-demand print delivery, special reports, books, and e-books, and research for hire. For more than a decade, the Economist has provided its subscribers with an online audio version of its print edition.

The magazine launched an edition for Android tablets in August 2011. It also has an app for Apple devices, which it had to re-issue in October 2011 in order to comply with Apple’s rules for app subscriptions. As of late 2011, it had 100,000 digital subscribers in total. In 2012, it reported 560,000 app downloads, with about 255,000 in the U.S.

Peers, allies, & competitors:
Recent Nieman Lab coverage:
May 3, 2012 / Ken Doctor
The newsonomics of Pricing 101 — Now that news companies are getting comfortable with the idea of charging digital customers, the question becomes: How much? Here are nine things we've learned from early experiments....
Nov. 3, 2011 / Ken Doctor
The newsonomics of Yahoo Livestand — Those Pew research numbers — 11 percent of U.S. adults owning a tablet, tablet news-reading numbers off the charts — make everybody even hungrier. Yahoo is the latest to try to get in on the growing banquet of readin...
Oct. 21, 2011 / Mark Coddington
This Week in Review: Things get testier at News Corp., Google+ makes an identity compromise — Every Friday, Mark Coddington sums up the week's top stories about the future of news. Also this week: a new Knight Foundation study on nonprofit news sites, data that suggest an auspicious start for Apple's Newsstand, a...
June 16, 2011 / Ken Doctor
The newsonomics of Reuters’ Americanization — News quiz: Which company can claim the largest journalistic workforce in the world? As you ponder the globe's premier news organizations — from the Times, the Journal, the Post, and the Guardian, to the BBCs, NBCs, ABC...
Jan. 6, 2011 / Ken Doctor
The Newsonomics of tablets replacing newspapers — Ready to trade up? That's the new question now moving to the forefront of news publishers' longer-range strategic planning, as the real tablet revolution seems to be upon us. The Consumer Electronics Show is shining a br...

Recently around the web, from Mediagazer:

Primary author: Mark Coddington. Main text last updated: October 2, 2013.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Arizona Guardian logo

The Arizona Guardian was a subscription-only news site that covered Arizona state politics. It stopped publishing in June 2012. The site was founded in January 2009 by former employees of the East Valley Tribune, and its initial funding was provided by local political consultant Bob Grossfeld, the site’s publisher. The Guardian had three editorial employees. The Guardian was available only…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The Nieman Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.
Some rights reserved. Copyright information »