about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /   twitter    
Share this entry
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
latimes.com
Primary Twitter:
@latimes

Editor’s Note: Encyclo has not been regularly updated since August 2014, so information posted here is likely to be out of date and may be no longer accurate. It’s best used as a snapshot of the media landscape at that point in time.

The Los Angeles Times is a daily newspaper owned by Tribune Publishing. It is the United States’ fourth-largest daily newspaper and among the top five newspaper websites in the country.

The Times was owned by the Otis/Chandler family from its founding in 1881 until 2007. The family-owned Times Mirror Co. merged with the Tribune Co. in 2000, and the family sold its share of the Tribune Co. to billionaire Sam Zell in 2007. The Tribune Co. was working to sell the Times in 2013, and both the conservative billionaire Koch brothers and News Corp.’s Rupert Murdoch were reported to be interested in buying the paper, though Murdoch was held back by FCC ownership regulations and the Kochs backed out of the process. The Tribune Co. spun off its newspaper properties, including the Times, into a separate company called Tribune Publishing in 2014.

The Times rose to prominence under the leadership of Otis Chandler from 1960 to 1980. The paper developed a national reach, expanded its international reporting and won numerous prizes for its journalism. The Times’ prestige began to decline during the late 1990s, however, its troubles culminating in an ethical scandal over a profit-sharing agreement with the Staples Center revolving around a special section about the arena’s opening.

In the mid-2000s, the Times was further weakened by several rounds of cuts by the Tribune Co., both before and during Zell’s ownership. During that time, the newspaper lost circulation, made several rounds of cuts, and saw the departure of at least four senior executives over their refusal to implement those cuts. The Tribune Co. filed for Chapter 11 bankruptcy in 2008.

The Times received a $1 million grant in 2012 from the Ford Foundation to expand its coverage of several beats, including immigration, ethnic minority communities, and Brazil.

The Times ended its national edition in 2004, its California section in 2009, and its magazine in 2012. The paper also consolidated its foreign reporting with the Chicago Tribune (another Tribune paper) in 2009, and by late 2009, the Times’ editor said he no longer saw the paper as a competitor of national publications like The New York Times.

The Times combined its print and web operations in 2007, emphasizing the website’s importance with the move. The merger was prompted by a 2006 internal report that found the paper’s web operation slow, understaffed and lacking in leadership. In 2009, Editor Russ Stanton said the Times’ web revenues could cover the cost of the newsroom’s payroll. By 2011, the Times’ web traffic had increased dramatically, largely as a result of efforts in search engine optimization and social media. The paper redesigned its website in 2014, introducing a visual browsing mode, a continually scrolling stream of stories, and pre-written tweets and status updates on article pages.

The Times launched an online paid subscription plan in March 2012, using a metered model that allows 15 free articles per month before charging 99 cents and then $1.99 per week. The paper had experimented with paid content previously, putting its arts and entertainment listings behind a paywall from 2003 to 2005. The Times also released a $1.99 iPhone app in June 2010 and a free iPad version of the LA Times Magazine, LA, in April 2011. The paper reported 177,000 digital subscriptions across its platforms in 2013.

The Times joined the publisher program for the social-news app Zite in July 2012.

In 2005, the Times experimented with a community-edited “wikitorial,” but it was quickly shut down after being besieged by spam and pornography.

The Times has been criticized for running large front-page ads, including one that ran as a mock news article and another as a mock front page.

 

Recent Nieman Lab coverage:
Aug. 7, 2018 / Jeff South
More than 1,000 U.S. news sites are still unavailable in Europe, two months after GDPR took effect — As a senior editor at The Philadelphia Inquirer, Daniel Rubin writes a daily newsletter with links to 10 “Hey, Martha!” articles — some on Philly.com, some on other news websites. The newsletter is a labor ...
July 17, 2018 / Nicholas Quah
Dog-eared MP3s: The podcast and book publishing industries are finding new ways to cross-pollinate — Welcome to Hot Pod, a newsletter about podcasts. This is issue 169, published July 17, 2018. Hey all! Headlining this newsletter with three parallel — but interacting — items on the fun intersection of books and podc...
Jan. 30, 2018 / Nicholas Quah
Turns out people really like podcasts after all (and now we have numbers to prove it) — Welcome to Hot Pod, a newsletter about podcasts. This is issue 149, published January 30, 2018. One month in. When Apple rolled out its long-awaited in-episode podcast analytics last month, part of the anxiety (and excit...
Jan. 28, 2018 / Ken Doctor
Newsonomics: Lewis D’Vorkin out at L.A. Times, more Tronc changes in the works — In the latest stunning development at the Los Angeles Times, Tronc is moving two of its top executives to new roles, I’ve learned. As conference calls consumed key Tronc executives this weekend, the still-in-proces...
Jan. 19, 2018 / Ken Doctor
Newsonomics: NPR’s Ross Levinsohn scoop delivers a double blow to Tronc — On the same afternoon that NPR’s David Folkenflik was to release his scoop on Los Angeles Times publisher Ross Levinsohn’s alleged history of workplace harassment, Levinsohn himself delivered a manifesto of s...

Recently around the web, from Mediagazer:

Primary author: Mark Coddington. Main text last updated: August 14, 2014.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Explore: TBD
TBD logo

TBD was a local news site serving the Washington, D.C., area. It was owned by Allbritton Communications, owner of Politico and the local TV station WJLA, and headquartered in Arlington, Va. TBD launched in August 2010 as a general-interest community news site. After an abrupt staff reduction in February 2011, it was scaled back to an…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The Nieman Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.
Some rights reserved. Copyright information »