about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /   twitter    
Share this entry
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
Primary Twitter:

Editor’s Note: Encyclo has not been regularly updated since August 2014, so information posted here is likely to be out of date and may be no longer accurate. It’s best used as a snapshot of the media landscape at that point in time.

News Corporation, often known simply as News Corp., is a publishing company founded and substantially owned by Australian media mogul Rupert Murdoch.

News Corp was formed in 1979 out of an Australian newspaper publishing company Murdoch owned. For decades, it was among the world’s largest media companies, with  a wide variety of holdings across publishing, film, television, and the Internet, led by 20th Century Fox, Fox Broadcasting Company, Fox News Channel, Sky Broadcasting, and MySpace.

In June 2013, News Corp split into two companies, with the publishing properties retaining the name, and the entertainment properties — consisting largely of the various television and film entities, including Fox News — becoming 21st Century Fox. After the split, then, News Corp, which lost money as a publishing division in 2012 and continued to lose money in 2013, consists of newspapers primarily in Britain, the U.S., and Australia, including The Wall Street Journal, the New York PostThe Times of London and The Sunday TimesThe Sun, and The Australian, along with the Dow Jones newswire and HarperCollins and Harlequin books. The company is headed by former Wall Street Journal managing editor Robert Thomson, who expressed plans to shift focus onto mobile technology at the time of the split. (As part of the split, News Corp lost the period that had previously sat at the end of “Corp.”)

In July 2011, News Corp closed the 168-year-old tabloid News of the World, which Murdoch had owned since 1969, over a phone-hacking scandal involving the paper’s reporters and editors that also prompted investigations from the FBI and Scotland Yard, and the arrests of several Sun journalists over alleged bribery of government officials. Rebekah Brooks, the former head of News International, was arrested and later charged with perverting the course of justice and conspiracy, though she was acquitted in 2014, while former News of the World editor Andy Coulson was convicted of conspiracy and sentenced to 18 months in jail. In total, more than 50 arrests had been made in the scandals by British police as of May 2012.

In its formal report on the scandal, issued in May 2012, the British Parliament declared that Murdoch was “not a fit person” to lead the company. As of the end of 2012, the scandal had cost News Corp more than $360 million. News Corp’s British newspaper division settled dozens of lawsuits with hacking victims in January 2012, and more than 100 civil lawsuits have been filed over the hacking. In February 2012, News Corp launched the Sun on Sunday to take News of the World’s place as a Sunday tabloid, though that paper’s circulation fell 28% in its first two months. The scandal has prompted much criticism of a culture of corruption at News Corp.

News Corp made $2.74 billion in profit in 2011, and as of 2011, most of its revenue came through cable network programming, now part of 21st Century Fox. MySpace and its newspaper division have both failed to generate significant contributions to that profit. Until the split, those organizations were subsidized in part by the large profits generated by other units of the former News Corp, such as 20th Century Fox.

Murdoch has been an outspoken proponent of paid content online and a critic of free aggregators and search engines, such as Google. He announced in 2009 that his newspapers would charge for online access within a year, and threatened to block Google’s access to his news sites. In 2012, however, News Corp restored the content from all of its newspapers to Google’s indexing and reached a deal with Google to put its movies up for sale or rent via YouTube.

The Times and Sunday Times put up paywalls online in June 2010 and removed their content from Google. (News Corp would allow previews to be indexed in 2012.) Four months later, the News of the World tabloid went behind a paywall, as well. In early 2010, News Corp’s British newspapers also pulled out of the Nexis news archive. The Sun is set to go behind a paywall in August 2013 that costs £2 per week and includes Premier League highlights.

Beginning in 2010, News Corp attempted to take full ownership of the British pay-TV network BSkyB. The bid drew initial resistance from News Corp’s competitors, and in July 2011, faced with increased scrutiny in the wake of the News of the World phone hacking scandal, News Corp dropped the takeover bid. The following year, however, BSkyB was declared “fit and proper” and allowed to keep its British broadcasting licenses.

News Corp also bought the software platform for the Skiff e-reader in 2010 and invested in the online paid-content service Journalism Online, both moves regarded as a ramp-up for a large paid-content network. In 2013, News Corp bought the social news site Storyful as a way to verify, use, and distribute viral video and begin to develop a social news agency.

News Corp bought MySpace in 2005 with plans to extract as much marketing value as possible from the social network, but the social network has failed to deliver on those goals. The site’s new leadership talked in early 2010 about returning MySpace to its roots as a pure social network and developing more mobile features. News Corp is currently trying to sell MySpace.

In 2008, News Corp cofounded the online video site Hulu, which contains licensed television and movie content. A joint effort with NBC Universal and The Walt Disney Co., the site was free to users at its launch, and fully ad-supported, but in June 2010 its executives revealed plans to charge for content on other devices, including mobile. In November 2010, Hulu Plus came out of previews, charging users $7.99 a month for access to its premium video content.

In early 2011, News Corp launched The Daily, the first tablet-only daily news publication. News Corp initially invested $30 million in The Daily, with a weekly production cost of $500,000 and a reported staff of about 120. The publication costs 99 cents per week, or $40 per year. It was initially launched on the iPad, with reported plans to expand to Android-based tablets in mid-2011. The publication was reported in mid-2012 to be losing $30 million per year and to be “on watch” for possible closing in late 2012.

News Corp had an internal wire service called NewsCore, launched in late 2009 and shuttered in 2012.

In 2013, the company launched two 24-hour sports networks — Fox Sports 1 and Fox Sports 2 — to compete with ESPN.

Recent Nieman Lab coverage:
Nov. 14, 2016 / Joseph Lichterman
Why The Wall Street Journal is cutting print sections and refocusing on its core coverage — If you’re a Wall Street Journal print subscriber, you might notice that Monday morning’s paper looked a bit different. As part of an effort to cut costs in response to plummeting ad revenue, the Journal debut...
July 22, 2016 / Ken Doctor
Newsonomics: What really ails Fox News, the leader in its shrinking category — If the ascendance of Donald Trump is showbiz, the descent of Roger Ailes can only be described as opera. Trump and Ailes should go down into history together, and July 21, 2016 will mark it. Just hours before Trump forma...
April 13, 2016 / Ken Doctor
Newsonomics: With new roadblocks for digital news sites, what happens next? — At BuzzFeed, a 32 percent miss in 2015 revenue and a halving of its 2016 revenue target, according to the Financial Times. At Mashable, a massive layoff after the company failed to sell itself. At Yahoo, an upcoming sale...
Feb. 1, 2016 / Joseph Lichterman
The sun never sets on The Times: How and why the British paper built its new weekly international app — Most Thursday mornings start the same way for Seth Jacobson, the editor in charge of The Times of London Weekly, a new app aimed at readers outside the U.K. The app is released each Thursday, so that morning Jacobson beg...
Oct. 30, 2015 / Laura Hazard Owen
British tabloid The Sun is dropping its paywall and ditching its tablet app — Add another one to the list of news organizations pulling down paywalls and dropping tablet apps. The Sun, the British tabloid owned by News UK, is dropping its paywall and also killing off its tablet app as of November ...

Recently around the web, from Mediagazer:

Primary author: Mark Coddington. Main text last updated: July 10, 2014.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Explore: PBS NewsHour
PBS NewsHour logo

PBS NewsHour is an hour-long nightly television news program known for its sober, in-depth reporting. The program is produced by WETA in Arlington, Va. PBS distributes the program on more than 300 member stations nationwide. It ran on a $27 million annual budget as of 2011. The NewsHour was created in 1975 as The Robert MacNeil Report and…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The Nieman Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.
Some rights reserved. Copyright information »