about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /   twitter    
Share this entry
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
ocregister.com
Primary Twitter:
@ocregister

Editor’s Note: Encyclo has not been regularly updated since August 2014, so information posted here is likely to be out of date and may be no longer accurate. It’s best used as a snapshot of the media landscape at that point in time.

The Orange County Register is a daily newspaper based in Orange County, Calif. It is the second-largest newspaper in California and 14th largest newspaper in the U.S., with a combined 356,165 print and digital subscribers as of March 2013.

The paper originated as the Santa Ana Daily Register in 1905, changing names twice more before becoming the Orange County Register in 1985. It is a part of parent company Freedom Communications, which declared bankruptcy in 2009. The Register is now owned by Aaron Kushner’s 2100 Trust, which bought the company in 2012.

After years of declining staff numbers and a shrinking print product, Kushner has invested aggressively in the paper, hiring 175 newsroom employees and opening a Washington bureau and three new daily papers. Within a year, its owners reported they had invested $10 million to $15 million in investments. In January 2014, however, the Register laid off 32 staffers, including its four top editors. After the layoffs, the Register had about 370 employees, compared to about 200 before Kushner’s arrival. Later that year, the paper announced a round of buyouts across the company meant to cut 100 jobs.

He also launched a daily newspaper in Los Angeles, the Los Angeles Register, in April 2014, as well as a set of community weeklies. Kushner said the new paper would be built around free-market principles. The Register launched with a news staff of about 40. In June 2014, the Long Beach Register, which had launched the previous year, was folded into the L.A. paper.

In April 2013, the Register instituted a hard paywall, with a price of $1 per day for digital, print, or both. The paywall includes time-based digital access, so Sunday subscribers get access to digital content only on Sundays.

Kushner is betting heavily on this strategy of targeting core readers—a bold move, given that most papers have embraced metered paywalls that allow for more casual reading. By adding pages and re-emphasizing the print product, it’s been called the anti-Advance strategy.

Kushner bought the Riverside Press-Enterprise in November 2013, though questions were raised about whether Kushner’s company, Freedom Communications, was financially solvent to run the paper after the purchase.

The Register began a content-sharing partnership with the nonprofit news organization Voice of OC in 2014.

Recent Nieman Lab coverage:
Nov. 17, 2017 / Ricardo Bilton
Bad news from Mashable, BuzzFeed, and Vice shows times are rough for ad-supported digital media — Thursday was a rough day for digital media. Within hours, a series of reports, some unofficial and others confirmed, underscored a bitter reality that’s become increasingly harder to avoid: Not even the biggest dig...
Nov. 17, 2017 / Christine Schmidt
Asking members to support its journalism (no prizes, no swag), The Guardian raises more reader revenue than ad dollars — Instead of using tote bags, tickets to live events, or other swag, The Guardian‘s membership program has grown to 800,000 supporters a year and a half after doubling down on its membership initiative. The key? A sh...
Nov. 17, 2017 / Sherwin Chua
Beating the 404 death knell: Singapore news startups struggle to cover costs and find their footing — It wasn’t much of a surprise when the Singapore news startup The Middle Ground announced recently that they were shutting down. The site, which managed to pull in a mere $2,200 a month from patrons, couldn’t sustain ...
Nov. 16, 2017 / Ken Doctor
Newsonomics: A call to arms (and wallets) in the new era of deregulation and bigger media — Quibble, if you will, about the level of degeneracy now afoot in the heart of the Old and New Confederacy, as the Roy Moore saga provides yet more sick drama in the country. That’s a sideshow. What’s quickly ...
Nov. 16, 2017 / Laura Hazard Owen
Knight shares what it’s learned over 10 years of the Knight News Challenge (and announces eight new winners) — Ten years, 190 projects, and $49 million later, the Knight Foundation has released a report about what it’s learned over a decade of funding the Knight News Challenge. It’s also giving eight previous award wi...

Recently around the web, from Mediagazer:

Primary author: Sarah Darville. Main text last updated: June 12, 2014.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Explore: Fox News
Fox News logo

Fox News Channel is an American cable news channel owned by Rupert Murdoch’s News Corp. Since 2002, Fox News has been the highest-rated of America’s three primary cable news networks, ahead of MSNBC and CNN. Its audience size peaked in 2009, though it remains well ahead of its competitors. It earned $534.8 million in profits…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The Nieman Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.
Some rights reserved. Copyright information »