about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /   twitter    
Share this entry
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
elfaro.net
Primary Twitter:
@_ElFaro_

Editor’s Note: Encyclo has not been regularly updated since August 2014, so information posted here is likely to be out of date and may be no longer accurate. It’s best used as a snapshot of the media landscape at that point in time.

El Faro is the first web-only news organization launched in Central America, and it is based in El Salvador.

It was founded in 1998, as an independent alternative to traditional media outlets, then perceived as highly partisan or corrupt. The original idea was it to be a printed newspaper, but its founders -Carlos Dada and Jorge Siman- didn’t have enough money to run an expensive operation like producing and distributing a daily paper.

What Dada and Siman did have was experience working with Internet, so they decided to launch a website while they could afford to print El Faro. It was a risky idea because in 1998, only 2% of El Salvador’s population had access to the Internet.  It was risky, too, because back then most of the newspapers websites were just a mere copy of the printed edition. So, why would you want to produce original content for the Internet? It was more a matter of principles than of  business (although the founders wanted El Faro to be self-sustainable.)

El Faro (The Beacon) started to shed light over issues constantly overlooked by mainstream media. However, the business model didn’t take off from there. During 5 years, El Faro relied on unpaid staff and on Journalism students who wanted to learn from Dada, a well respected reporter in El Salvador.

During that period of time, Dada and Siman agreed not to accept funds from NGO’s. El Faro didn’t want to depend solely on one source of funding because other media outlets that did so, were not able to continue working after the foundations drew the support. Finally, the website accepted – and still does – money from aid agencies, (like the Open Society Foundations) but only to develop specific projects (elections coverage, e.g.)

El Faro is not profitable but it attracts advertisers. The challenge is big because they cannot compete with newspapers that give advertisers free web ads when they buy ads on the printed edition. However, according to Dada, up to 50% of the website expenses is covered with advertising money.  That revenue stream has helped hiring reporters, editors and photographers. In 2012, the newsroom is formed by 20 members.

The main focus of this news organization is investigative reporting, but also shows how much you can do with very few resources.

Peers, allies, & competitors:

Recent Nieman Lab coverage:
April 22, 2019 / Christine Schmidt
How The Seattle Times is working with the Seattle Foundation to raise millions for its investigative work — Nonprofit news donorship has taken off, with more than 50,000 new donors giving in a 2018 end-of-year fundraising campaign alone. Journalism crowdfunding has also taken flight with recent Kickstarter records from interna...
April 22, 2019 / Marcello Rossi
What the EU’s copyright overhaul means — and what might change for big tech — Last week, the Council of the European Union — the EU body that represents the executive governments of its member states — signed off on the new EU Directive on Copyright in the Digital Single Market — the first s...
April 18, 2019 / Ken Doctor
Newsonomics: Bryan Goldberg wants to build Bustle into the “Meredith of the digital age” — Bryan Goldberg positions himself as a contrarian. While many media owners look to sell, he’s on the hunt for bargains — and he’s finding a few he believes in. While he was outbid by Great Hill Partners for ...
April 18, 2019 / Christine Schmidt
Ready to read the report?!? Despite decades of digital decay, The Washington Post’s 1998 copy of the Starr Report is still alive — Want to read the big report? No, not the Mueller Report, the document many have thirsted after for months as the special counsel investigated Russia’s influence on the 2016 elections. (You can find that one here, F...
April 18, 2019 / Ken Doctor
Newsonomics: The newspaper industry is thirsty for liquidity as it tries to merge its way out of trouble — “People think nothing is happening, but that’s the farthest thing from the truth. Everybody is talking to everybody.” That’s the best quick summation I can offer of the first few months of what I ...

Recently around the web, from Mediagazer:

Primary author: Antonio Jiménez. Main text last updated: June 12, 2014.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Explore: E.W. Scripps
E.W. Scripps logo

The E.W. Scripps Company is a Cincinnati-based media conglomerate that owns numerous American newspapers and television stations. In July 2014, Scripps announced it would merge with Journal Communications, folding the two companies’ broadcast operations into Scripps, to be controlled by the Scripps family, and spinning off the newspapers as Journal Media Group. The revamped Scripps…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The Nieman Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.
Some rights reserved. Copyright information »