about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /   twitter    
Share this entry
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
ocregister.com
Primary Twitter:
@ocregister

Editor’s Note: Encyclo has not been regularly updated since August 2014, so information posted here is likely to be out of date and may be no longer accurate. It’s best used as a snapshot of the media landscape at that point in time.

The Orange County Register is a daily newspaper based in Orange County, Calif. It is the second-largest newspaper in California and 14th largest newspaper in the U.S., with a combined 356,165 print and digital subscribers as of March 2013.

The paper originated as the Santa Ana Daily Register in 1905, changing names twice more before becoming the Orange County Register in 1985. It is a part of parent company Freedom Communications, which declared bankruptcy in 2009. The Register is now owned by Aaron Kushner’s 2100 Trust, which bought the company in 2012.

After years of declining staff numbers and a shrinking print product, Kushner has invested aggressively in the paper, hiring 175 newsroom employees and opening a Washington bureau and three new daily papers. Within a year, its owners reported they had invested $10 million to $15 million in investments. In January 2014, however, the Register laid off 32 staffers, including its four top editors. After the layoffs, the Register had about 370 employees, compared to about 200 before Kushner’s arrival. Later that year, the paper announced a round of buyouts across the company meant to cut 100 jobs.

He also launched a daily newspaper in Los Angeles, the Los Angeles Register, in April 2014, as well as a set of community weeklies. Kushner said the new paper would be built around free-market principles. The Register launched with a news staff of about 40. In June 2014, the Long Beach Register, which had launched the previous year, was folded into the L.A. paper.

In April 2013, the Register instituted a hard paywall, with a price of $1 per day for digital, print, or both. The paywall includes time-based digital access, so Sunday subscribers get access to digital content only on Sundays.

Kushner is betting heavily on this strategy of targeting core readers—a bold move, given that most papers have embraced metered paywalls that allow for more casual reading. By adding pages and re-emphasizing the print product, it’s been called the anti-Advance strategy.

Kushner bought the Riverside Press-Enterprise in November 2013, though questions were raised about whether Kushner’s company, Freedom Communications, was financially solvent to run the paper after the purchase.

The Register began a content-sharing partnership with the nonprofit news organization Voice of OC in 2014.

Recent Nieman Lab coverage:
April 22, 2019 / Christine Schmidt
How The Seattle Times is working with the Seattle Foundation to raise millions for its investigative work — Nonprofit news donorship has taken off, with more than 50,000 new donors giving in a 2018 end-of-year fundraising campaign alone. Journalism crowdfunding has also taken flight with recent Kickstarter records from interna...
April 22, 2019 / Christine Schmidt
Here’s what The New York Times’ The Upshot looks like five years in — Nate Silver left The New York Times. And The Upshot was born. Okay, so it was a little more complicated than that. But the departure of Silver’s FiveThirtyEight franchise (first to ESPN, then to ABC News) left a ho...
April 22, 2019 / Marcello Rossi
What the EU’s copyright overhaul means — and what might change for big tech — Last week, the Council of the European Union — the EU body that represents the executive governments of its member states — signed off on the new EU Directive on Copyright in the Digital Single Market — the first s...
April 18, 2019 / Ken Doctor
Newsonomics: Bryan Goldberg wants to build Bustle into the “Meredith of the digital age” — Bryan Goldberg positions himself as a contrarian. While many media owners look to sell, he’s on the hunt for bargains — and he’s finding a few he believes in. While he was outbid by Great Hill Partners for ...
April 18, 2019 / Christine Schmidt
Ready to read the report?!? Despite decades of digital decay, The Washington Post’s 1998 copy of the Starr Report is still alive — Want to read the big report? No, not the Mueller Report, the document many have thirsted after for months as the special counsel investigated Russia’s influence on the 2016 elections. (You can find that one here, F...

Recently around the web, from Mediagazer:

Primary author: Sarah Darville. Main text last updated: June 12, 2014.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Explore: Windy Citizen
Windy Citizen logo

Windy Citizen was a Chicago-based local news site that used crowd curation to determine its lead stories. It was founded in 2008 and shut down in 2012. Windy Citizen relied on user submissions for its content. It used a Digg-like mechanism for determining stories’ popularity, asking users — whose identity on the site was tied to…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The Nieman Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.
Some rights reserved. Copyright information »