about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /   twitter    
Share this entry
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
Primary Twitter:

Editor’s Note: Encyclo has not been regularly updated since August 2014, so information posted here is likely to be out of date and may be no longer accurate. It’s best used as a snapshot of the media landscape at that point in time.

The Tampa Bay Times is a daily newspaper covering the Tampa Bay area owned by the nonprofit Poynter Institute. It is the largest newspaper in Florida and of the few American newspapers owned by a nonprofit organization.

The Times changed its name from the St. Petersburg Times on Jan. 1, 2012.

The Times was owned by the Poynter family from 1912 to 1974, when Nelson Poynter died and willed the newspaper to the Poynter Institute, a St. Petersburg journalism school he had created.

The paper is run by the Times Publishing Company, a for-profit organization whose dividends go to the Poynter Institute. In 2012, Poynter began exploring other funding options, stating that the Times could no longer provide viable funding.

The Times is often recognized as one of the U.S.’ top metro newspapers, regularly winning or being named a finalist for Pulitzer Prizes and other major journalism awards.

That success, combined with the Times’ distinctive ownership structure, has drawn attention to the newspaper in recent years as a possible model for other news organizations. Others have argued that the paper’s nonprofit-based model wouldn’t necessarily benefit other newspapers.

The Times has faced financial difficulties similar to other major metro newspapers, as it has given buyouts to 200 staff members and cut pay by 5 percent. The paper’s executives and media critic have said that its ownership structure has given it more leeway to adjust to the newspaper industry’s challenges, but has not made it immune to those issues.

In 2009, the Times also began posting mug shots online from every arrest in the Tampa Bay area, a project that initially prompted some discussion among Poynter ethicists.

In 2011, the Times began a partnership with Politico that includes content sharing in print and online leading up to the 2012 Republican National Convention in Tampa.


Main article: PolitiFact

The Times runs PolitiFact, a fact-checking website that examines the statements made by American political figures and pundits. Founded in 2007, PolitiFact received the 2009 Pulitzer Prize for national reporting for its work on the 2008 election. It has done live fact-checking on a presidential debate via Twitter, and it is currently tracking the status of over 500 campaign promises made by President Barack Obama.

Video: A guided tour of PolitiFact


Recent Nieman Lab coverage:
Sorry, no stories found.

Recently around the web, from Mediagazer:

Primary author: Mark Coddington. Main text last updated: November 1, 2012.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Austin American-Statesman logo

The Austin American-Statesman is a daily newspaper in Austin, Texas. The Statesman was founded in 1871 is owned by Atlanta-based Cox Enterprises, which bought the paper in 1976. Cox attempted to sell the paper in 2008 and 2009, but took the paper off the market when offers were far less than what the company had…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The Nieman Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.
Some rights reserved. Copyright information »