Nieman Foundation at Harvard
HOME
          
LATEST STORY
Congratulations to Slack, the now-public company that keeps thousands of newsrooms humming
ABOUT                    SUBSCRIBE
April 3, 2019, 11:20 a.m.
Aggregation & Discovery

Why did Google’s Digital News Innovation Fund offer up to €50,000 to a mouthpiece of Hungary’s authoritarian government?

“How Origo, a website staffed by pro-government flunkies, will help Hungarian journalism ‘thrive’ is hard to imagine.”

Google — because of some admixture of political pressure, guilt, antitrust fears, and civic-mindedness — is increasingly giving money to news organizations around the world. But as press freedom tightens in many countries, what steps are Google taking to evaluate the news organizations it sends checks to?

That’s a question some in Central Europe were asking when they saw that Google, as part of its Digital News Innovation Fund, had given up to €50,000 (US $56,000) to the parent company of a Hungarian site called Origo.

Origo is the country’s second most popular news site and was once known for its investigations into corruption. But today, Origo is best known for being a mouthpiece of Hungary’s authoritarian government.

“How Origo, a website staffed by pro-government flunkies, will help Hungarian journalism ‘thrive’ is hard to imagine,” wrote MediaPowerMonitor, a “group of writers concerned about the state of independent journalism and the thorny relations between media and the powers that be,” which first noticed the grant March 28.

Google awarded the grant to New Wave Media Group, Origo’s owner. The deadline to apply for the grant was in December; in November, The New York Times had published a lengthy look at Origo’s transformation into quasi-state media under the headline “The Website That Shows How a Free Press Can Die”:

Hungary’s leading news website, Origo, had a juicy scoop: A top aide to the far-right prime minister, Viktor Orban, had used state money to pay for sizable but unexplained expenses during secret foreign trips. The story embarrassed Mr. Orban and was a reminder that his country still had an independent press.

But that was in 2014. Today, Origo is one of the prime minister’s most dutiful media boosters, parroting his attacks on migrants and on George Soros, the Hungarian-American philanthropist demonized by the far right on both sides of the Atlantic.

And if Origo once dug into Mr. Orban’s government, it now pounces on his political opponents.

“Let’s look at the affairs of Laszlo Botka!” a headline blared this month in a salacious take on the only mayor of a major Hungarian city not aligned with Mr. Orban’s party, Fidesz. “Serious scandals, mysteries surround the socialist mayor of Szeged.”

If little known outside Hungary, Origo is now a cautionary tale for an age in which democratic norms and freedom of expression are being challenged globally — and President Trump and other leaders have intensified attacks on the free press.

After seeing the MediaPowerMonitor report, we asked Google for comment on Monday. Not long after, the Origo grant disappeared from the DNI list of winners. (The Wayback Machine never forgets.) This morning, Google sent us a brief statement:

We recently made an initial offer of funding to a range of projects as part of the last round of our Digital News Innovation Fund. After further review, we’ve decided not to go ahead with the grant to NWM [New Wave Media].

What Origo has become (and what New Wave Media Group is) is not particularly secret. Aside from the Times article, some quick googling for New Wave Media also turns up this extensive Reuters story from 2016 that notes the company “has grown rapidly with the help of the central bank” and “received a bigger slice of money from a central bank advertising campaign than any of its online rivals,” as well as that “the speed of the New Wave group’s expansion was ‘highly unrealistic’ under normal business circumstances.”

A Hungarian telecom company founded Origo in the 1990s in order to boost internet usage, and it grew into a spry investigative outlet, the Times reported. But once Orban came to power, the site became a political liability and was sold to New Wave, the recipient of Google’s DNI money:

New Wave’s profile immediately raised eyebrows. Their bid was financed by funds controlled by two banks, one owned by Mr. Orban’s government, and another owned by Tamas Szemerey, a cousin of one of Mr. Orban’s former ministers. In addition, New Wave was part-owned by Mr. Szemerey’s longtime business partner, company records show…

Though nominally still private, Origo now became a vessel for the government. Bought in part with government money, Origo now published news that echoed the government’s stance — in particular on migration, Mr. Soros and the European Union, whose officials have frequently criticized Mr. Orban.

Before, Origo had struggled financially. Now it was flush with government advertising revenue, which more than tripled after the sale. In 2017, the son of Mr. Orban’s former finance minister became New Wave’s chief executive, and government advertising revenues kept rising, even as Origo’s coverage became even more aggressively pro-Orban.

Over the past three years, Google has doled out around €150 million (USD $168 million) to more than 600 news organizations in 30 European countries through its Digital News Innovation Fund. Generally, these grants, intended to “help stimulate innovation in digital journalism,” go to products focused on fact-checking, local news, digital revenue, or AI and technologies.

Google initially selected New Wave’s proposed “Center of attention” as one of four Hungarian projects out of 103 total. (Google did not respond to questions about the exact amount of the grant — it’s a prototype grant, which can be up to €50,000 — or whether Google takes the state of press freedom in a country into account in the decision-making process. Google and New Wave Media did not respond to questions about more specifics of the selected project.)

Here’s the summary of New Wave’s proposal — it’s pretty vague:

Summary: With available information continuing to grow exponentially, the Center of attention project aims to measure the relevance and importance of news in the digital landscape — helping journalists and other parties evaluate content quickly. The project will make it possible to gather many points of view around specific topics and provide the tools for journalists to select what is most relevant to them.

The solution: News sites have an influential role in forming public opinion, with many readers using these mediums as their main source of information. However, it is difficult for news providers to cover a range of opinions. The aim of this project is to include additional dimensions in the analysis of information in order to deliver a more diversified content portfolio.

Hungary’s ranking on the Press Freedom Index has dropped 50 places since Orban came to power in 2010. The company maintains a (spa-themed) office in Budapest, as it does in many other European countries; the DNI Fund was exclusively available to European publishers as the company sought to curry favor with publishers, as we reported at its launch in 2015:

Google’s newfound diplomacy and philanthropy comes after years of battling with European publishers about the company’s influence over advertising, search, and visibility in Google News. In 2013, the company created a precursor to the Digital News Initiative with a €60 million fund to help spur innovation in French media companies.

The DNI Fund has now transitioned after its three years of service into the broader Google News Initiative, a $300 million commitment over the next three years. Last week Ludovic Blecher, the DNI Fund’s head and a 2013 Nieman Fellow, announced the GNI Innovation Challenges, spending “$30 million over the next two years to launch up to five regional editions of the Challenges program, covering the North America, Middle East and Africa, Europe, Latin America, and Asia Pacific regions.” In its reader revenue-focused first challenge in the Asia Pacific region, 23 projects from 14 countries were granted funding; the next challenge this spring will focus on local news in Europe and North America, following another challenge in Latin America, the Middle East, and Africa.

According to the DNI Fund’s FAQ, a “project team, composed of a mix of experienced industry figures and Google staff,” reviewed applications to make initial selections to approve the smallest grants (such as the amount awarded to New Wave) and then recommend larger projects (up to €1 million) to the fund’s 11-member council. That included Bauer Media Group’s Veit Dengler as chair, Rosalia Lloret of the Online Publishers Association Europe, and Google’s director of strategic relations for news and publishers Madhav Chinnappa and vice president of marketing for Europe, the Middle East, and Asia Torsten Schuppe. The proposals were evaluated for their impact on the news ecosystem, innovation/use of technology, feasibility, and possible monetization (required for grants larger than the one Origo got).

German digital news site Netzpolitik.org analyzed the grantees of the DNI Fund’s first four rounds, finding that 54 percent of the funding was sent to legacy media and 83 percent of recipients were in Western Europe. Only ten percent of recipients were nonprofit or public service media.

The GNI Innovation Challenge website does not have details about how the first round of fundees was determined, or who will decide the recipients for the next challenges.

Illustration based on drawing of Viktor Orban by Philippe de Kemmeter used under a Creative Commons license.

POSTED     April 3, 2019, 11:20 a.m.
SEE MORE ON Aggregation & Discovery
SHARE THIS STORY
   
 
Join the 50,000 who get the freshest future-of-journalism news in our daily email.
Congratulations to Slack, the now-public company that keeps thousands of newsrooms humming
/giphy ring the bell at nyse
Pico wants to inject CRM smarts into news sites hungry for reader relationships
“They said: ‘We don’t have a CRM. We have a plugin that manages who’s paid, and we have Mailchimp to email people.’ Honestly, that moment when they said ‘send us a CSV,’ we realized this was nuts.”
Twitter is removing precise-location tagging on tweets — a small win for privacy but a small loss for journalists and researchers
For the past decade, location-tagged tweets have been a useful (if imperfect) tool for anyone trying to connect time, place, and information in ways that told us something about the world.